• Mens: Inzicht, bewustzijn, psychologie
  • Maatschappij: Politiek, economie, groepsgedrag
  • Natuur: Milieu, dieren, planten
  • Wetenschap: Techniek, structuur, denken te weten
  • Spiritualiteit: Bewustzijn, geloof, oneindigheid
  • Kosmos: Universum, realiteit, samenhang
  • Overig: Past niet in een hokje

Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

Spoiler alert! Wil je het spel zelf nog spelen dan raad ik je af het onderstaande te lezen. Ik richt me in dit artikel vooral op de ideeën en concepten achter Bioshock Infinite.

Een enkele reis naar de hemel?

Er is altijd een vuurtoren, er is altijd een man, er is altijd een stad en voor je het weet zit je vast in iets dat lijkt op een raket. Het aftellen begint en na een chaotische onverwachte vlucht in slecht weer, stijg je uit boven de wolken, daar waar het altijd licht is, kleurrijk en met prachtige piano muziek. We zijn aangekomen in een soort hemel, de vliegende stad Columbia, begin jaren 1900. We spelen als Booker, een private detective, op zoek naar een meisje (Er is altijd een meisje).

There's always a lighthouse, a man, a city. Bioshock Inifite

Wat kost een hemel?

Na een prachtige introductie waarin je vrij de stad kunt verkennen en in alle pracht kunt bewonderen, gaan we verder met onze opdracht: Het vinden van een meisje. Onze zoektocht leidt ons al snel naar de keerzijde van deze utopie. Tijdens een volksfeest in Columbia worden 2 slaven verloot, een donkere man en een blanke vrouw, de geliefde van de donkere man. De prachtige stad Columbia lijkt toch niet de hemel te zijn voor iedereen. Columbia is ontstaan door een profeet genaamd "Comstock", die de stad met harde hand door (vooral zwarte) slaven heeft laten opbouwen en waar de rijke blanken van het leven kunnen genieten. Bioshock speelt met ideëen over goed en kwaad, perspectieven en zelfs alternatieve universums. Als hoofdpersoon ben jij (Booker) in eerste instantie "the good guy", maar in de loop van het spel wordt je regelmatig geconfronteerd met de "goedheid" van je eigen acties.

Bij het behalen van de doelen van de verschillende leiders (machthebbers) en jijzelf, vallen velen doden, waarvan de meesten "gewone mensen" zijn. Zo is er een scene waarin rebellen een man in een soort robotpak hebben gedood en er trots mee op de foto gaan. In de vorm van een soort taperecorder die je vindt, hoor je dat deze "menselijke robot" een man is geweest met kanker, die gekozen heeft om te leven en daarom zich heeft laten ombouwen tot een (werk)robot om zijn geliefde te kunnen onderhouden. Een dergelijke scene kun je zelf toepassen op welke oorlog dan ook, bestaan er slechte mensen? Of is een een kwestie van perspectief en wetenschap/bewustzijn. Later in het verhaal kom je in de meer industriële gebieden waar de slavernij en armoede nog duidelijke zichtbaar is. Je komt in contact met een groep die een revolutie uitroept. De leidster van de revolutie krijgt ook steeds extremere trekjes en een drang tot macht en heersing.

Deuren naar een ander universum

Wanneer je Elizabeth gevonden hebt, blijkt dat zij deuren (scheuren in realiteit) kan maken naar alternatieve universums. Waar in het ene universum de opstandelingen van de revolutie winnen, daar zal in een ander universum het regime van Comstock blijven regeren. Alles wat mogelijk is zal gebeuren, maar dan in een ander universum. Waar de eerste Bioshock speelt met keuze en een veranderende uitkomst, daar speel Infinite met keuzes, die geen verschil maken. Welke partij je ook kiest, welke keuzes je ook maakt, het verandert het universum, maar niet de uitkomst. Dit is een prachtig concept om je gedachten eens op los te laten.

Constanten en variabelen

Er is altijd een vuurtoren, een man, een stad en een meisje. Een aantal constanten in het universum van Bioshock. Bioshock Infinite speelt met het idee van parallelle universums. Je kent het idee vast wel, "alles wat kan gebeuren, gebeurd, elk in een eigen universum". Bioshock neemt dit gegeven over en vult het aan met één extra regel, namelijk; Het universum bestaat uit een combinatie van constanten en variabelen. Een aantal punten staan vast en zullen hoe dan ook in elk universum zich voordoen, andere zaken, variabelen, veranderen wel, kunnen veel verandering met zich meebrengen, maar zullen nooit de constanten kunnen beïnvloeden.

One man goes into the waters of baptism. A different man comes out, born again. But who is that man who lies submerged? Perhaps that swimmer is both sinner and saint until he is revealed onto the eyes of man.Bioshock Infinite

Ben ik iets vergeten?

Bioshock inifite speelt ook met de herinneringen van de hoofdpersoon die van universum naar universum reist. Zijn herinneringen kloppen niet meer met het universum waarin hij zich bevindt, wat leidt tot het zelf invullen van missende herinneringen en het kloppend maken van het verhaal. Dit concept is ook erg sterk en in recente (echte) onderzoeken blijkt ook dat wij mensen vaak achteraf onze keuzes "goedpraten" naar onszelf toe, terwijl we eigenlijk niet weten waarom we bepaalde keuzes maken.

The mind of the subject will desperately struggle to create memories where none exist. Bioshock Inifite

Wat was ons doel?

Op gegeven moment krijg je als speler ook het gevoel dat je eigenlijk niet meer weet wat je aan het doen bent. Aangezien in elk universum je steeds in aanraking komt met andere variabelen (bijv. een wapenleverancier is dood of levend of je vecht aan de zijde van de tegenpartij), wisselen je doelen regelmatig en wordt de suggestie gewekt dat Booker eigenlijk geen idee meer heeft waarmee hij bezig is. Hij houdt vast aan zijn hoofddoel, het redden van het meisje, maar weet eigenlijk niet meer waarom. Hij zal haar terugbrengen, zonder te weten naar wie en waarom. Booker laat zich meesleuren in het moment, in de verzoeken die hem gedaan worden om zelf verder te komen met zijn eigen doel, waarvan hij eigenlijk niet weet waarvoor het dient.

Volgens mijn interpretatie spelen ze hiermee ook met het idee dat iemand met een "belangrijke zaak" bezig is, iets wat ieder mens doet, zonder (eigenlijk) te weten waarom, of het goed is, of het nodig is. Wat we ook doen, wij praten/denken het voor onszelf goed en geven zo betekenis en zin aan onze bezigheden. Bioshock is een game die je aan het denken zet, net als bijv. The Matrix op filmgebied dat deed.

Natuurlijk heeft Bioshock Infinite nog veel meer te bieden, maar dat mag je zelf gaan ervaren.

Why do you ask what / when the delicious question is when? / The only difference between past and present / ...is semantics. / Lives, lived, will live. / Dies, died, will die. / If we could perceive time as it really was... / what reason would grammar professors have to get out of bed? / Like us all, Lady Comstock exists across time. / She is both alive and dead. / She perceives being both. / She finds this condition... disagreeable." Robert and Rosalind Lutece (Bioshock Inifite)

Geplaatst: 08-04-2014 - Sietse Visser



Leuk?

Deel het (want delen is vermenigvuldigen) of betaal je waardering uit via de shop
Niet leuk? Wij zijn benieuwd naar jouw perspectief!

  • submit to reddit
Leuk? Betaal je liefde uit via de shop!


Re-ageer Geen meningen, alleen ideeën en perspectieven a.u.b.!



Wat andere lezers leuk vinden:

Handleiding nodig?


img01 img02 img03 img04
Handleiding voor de Mens

Nieuwsbrief

Blijf up-to-date en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

NRW op Twitter


Volg NRW op Facebook